Saturday 12 June 2010

Muktamar PAS> Berbaju Melayu Samping Panas2 Pun Tak Pa... Janjiiiii Rockkk

PAS memang bersungguh untuk menarik seberapa ramai sokongan daripada bukan melayu untuk menyertai PAS sebagaimana yang telah dipraktikan oleh UMNO dengan perkongsian kuasa antara cina, india dan bumiputera. Konsep pengkonsian kuasa iini diguna pakai oleh PAS sekarang.

Namun begitu peendekatan Islam digunakan untuk menarik ramai sokongan bukan melayu.Kalau dilihat dari sudut lain, PAS mahu menjadi sebuah parti yang dominan. Dalam Pakatan PAS mahukan yang teratas. PAS mula melihat yang sokongan melayu mula berpihak kepadanya berbanding DAP dan PKR. Peratus yang menyokong PAS darikalangan orang melayu tinggi berbanding DAP dan PKR. sokongan kaum cina dan india masih lagi kepada DAP... adalah sedikit melayu yang cintakan perjuangan DAP menyokong DAP. Kalu PKR pula dilihat yang paling sedikit memberi sokongan tak kita apa bangsa pun.

Justeru itu, PAS sudah melihat akan kelemahan PKR dimana PKR sekarang tersepit dengan krisis kepimpinan dan juga ketaatan kepada parti. Oleh itu PAS ingin mengambil kesempatan ini untuk menariok seramai mungkin sokongan bukan melayu agar PAS menjadi sebuah parti yang dominan dan boleh menjadi ketua dalam pakatan. PAS ingin menjadi abng long. Itu yang dimainkan dalam muktamar PAS kali ini.

Tapi semua perwakilan parti sudah bersuara supaya setiap apa yang ingin dibuat oleh Parti mestilah menda[pat persetujuan daripada ahli perwakilan. Perwakilan mahu agar orang-orang lama tidak dipinggirkan dan suara orang lama harus diguna pakai walaupun mendapat orang baru menyertai parti. Mereka yang memperjuangkan PAS sehinggakan tinggalkan keluarga, anak, bini, yang bini tinggalkan suami semata2 mahukan syurga.....terasa sedikit terpinggir apabila kehadiran orang baru dalam parti yang dilihat lebih profesional.

Inilah yang dirisaukan oleh perwakilan parti apabila kehadiran sokongan buakn melayu kerana khuatira akan kehilangan aura ataupun gah. Kalau kita melihat gelagat perwakilan mukatmar kali ini, yang pakai baju melayu dan PAS Perwakilan bukan main hebat lagi berjalan. Kalau berjalan dengan rasa bangga tu.. anjing kat depan pun nampak kucing... punya bangganya. Tak kesahla tu.... mungklin rasa bangga kot jadi perwakilan ini. Baju melayu bersamping panas2 pun tak pa.. janjiii rockkkk.

Apapun kehadiran oerang baru dalam sayap PAS menjadi sedikit kerisauan bagi setiap perwakilan. Apa yang nak dirisaukan, diorang bukan nak bertanding pun dalam PAS. lainla kalau dia nk kerusi gak... DS Hadi bolehla berpakat2 dengan Husam... opp bukan Husam...sapa2la belikan kerusi kepada sayap baru PAS nie....

2 comments:

  1. Wahai ahli2 PAS,
    1. Kita tak seru pd pemimpin2 PAS, sebab mereka tidak akan dengar dan hanya pentingkan perut masing2.
    2. Sejak bila PAS boleh memerintah DAP?
    3. Tengok dulu di Perak sebab DAP tak boleh jadi MB, itulah DAP beri jawatan MB pd Nizar yg berketurunan Cina. Siapa yg memerintah? Sehingga siap nak berikan pajakan tanah selama 999 tahun lagi pd tanah2 Cina! Adakah nasib kaum Islam terbela? Tidak langsung!
    4. Tengoklah di Penang bagaimana DAP dgn rakus sekali menghapuskan hak2 orang Melayu. Apa ADUN2 PAS buat? Tak ada apa, kan? PAS cuma jadi patung2 bisu shj.
    5. Di Selangor pun, PAS dlm Kerajaan Pakatan tidak boleh buat apa2 bila Ronnie Liew bertindak.
    6. Di Kelantan PAS memerintah dgn cara kuku besi. Habis balak diberi kpd tawkeh2 Cina. Duit yg dpt masuk poket lebai2 PAS. Mana ada sampai ke rakyat langsung?
    7. Dengar cerita Dewan Perhimpunan PAS di Kelantan pun adalah hasil dari penjualan balak. Rakyat marhaen dapat menafaat apa dpd Dewan itu? Kan Dewan itu utk pemimpin2 PAS shj?
    8. Kalaulah PKR dapat memerintah Malaysia selepas PRU13 nanti, senarionya adalah sama spt di Selangor dan Penang sj. DAP akan menghapuskan hak2 kaum Melayu (Islam). PAS hanya akan ternganga jadi patung bisu.
    9. Kaum Melayu sbg rakyat marhaen akan menderita jadi pengemis di tanah air sendiri.
    Nauzubillah.

    ReplyDelete
  2. Mohd,

    Saudara memang betul, PAS selalu berada dalam awan Dania dan awan biru. Cakap tak serupa bikin, Dulu marah sanagt bersokongkol ngan orang kapir... sekarang boleh plak peluk2 orang kapirrr.. semuanya agenda politik PAS yang pentingkan diri sendiri..

    ReplyDelete