Friday 30 July 2010

Kaum Yang Tak Pandai Bersyukur

Dahulunya kerajaan banyak menolong kaum-kaum yang terpinggir di pinggir bandar. Datang dari kampung untuk meneruskan kehidupan dan mencari rezeki agar kehidupan lebih baik dapat dijamin adalah sangat mulia.Satu penghijrahan daripada himpitan kesusahan kepada kehidupan yang lebih baik.

Datang dari kampung menetap di tanah2 kerajaan dengan membina rumah-rumah kotak untuk berteduh. Menggunakan air secara haram dan juga menyambung elektrik2 secara haram. Kehidupan setinggan yang telah alma wujud dinegara ini jugala terpanggilnya kerajaan untuk memberikan kehidupan yang lebih baik dan selamat. Ada perumahan PPRT untuk mereka. Dengan keadaan rumah yang jauh lebih selesa daripada kehidupan asal.

Tapi kini apabila sudah selesa kehidupan keluarganya menjadi jurucakap kepada ramai jirannya yang kerajaan sekarang nie zalim dan menyusahkan rakyat. Dengan sedikit pengurangansubsidi oleh kerajaan terhadap beberapa harga barang seperti gula , petrolium dan juga gas telah membuatkan mereka ini lupa akan jasa-jasa kerajaan terdahulu. Mereka rata2nya menyatakan pemimpin2 kini hanya mendahului duit daripada mereka. Mereka juga mengatakan bahawa kerajaan tidak pandai menguruskan wang rakyat sehinggakan negara berada dalam kesempitan kewangan. Adakah ini yang di ajar oleh pemimpin selebah sana yang hanya pandai menunding jari kepada kerajaan.

Adakah golongan ini sepatutnya dihantar untuk menyertai program lawatan sambil belajar ke negara2 seperti indonesia, india, laos yang kehidupan disana jauh lebih susah daripada malaysia. kenapa kaum2 ini tidak pandai bersyukur dengan apa yang telah dinikmati selama ini. Apakah yang mereka mahukan dalam kehidupan mereka. Adakah salah agensi kerajaan yang tidak pandai menyalurkan maklumat kepada mereka. memberikan penjelasan yang sebenar ke[pada mereka? Adakah pembangkang telah berjaya membuat kerja mereka sehingga beerjaya membeli jiwanya biarpun negara jahanam apabila dipimpin oleh DAP dan Pakatan Kroni Keluarga?

Adakah ini salah mereka atau kerajaan yang salah?

2 comments:

  1. tak faham kenapa PAS benci sangat dengan Melayu. apakah mereka tidak bersyukur dilahirkan sebagai orang Melayu...!

    ReplyDelete
  2. diaorg ingat dia bagus sangat ker...belagak pandai dengan idealogi politiknya hinggakan melayu semakin berpecah

    ReplyDelete