Saturday 8 May 2010

PRK SIBU>Kolej Laila Taib Akhirnya Bertaraf Universiti

Kolej Laila Taib
Dari Kolej ke Universiti



Pada tahun 2012, Kolej Laila Taib akan bakal berstatus Universiti. Ini yang ditunggu-tunggu oleh seluruh penduduk Sibu. Penduduk Sibu memerlukan sebuah Universiti untuk anak-anaknya disini menyambung pembelajarannya. Universiti merupakan tempat untuk anak-anak menimba ilmu pendidikan. Tidak dinafikan mendapat tawaran belajar di Universiti merupakan sat manis bagi setiap pelajar. Kena pulak dapat masuk Universiti Awam. Mana dapat tawaran pun sanggup pergi walaupun jauh atau dekat. Tapi Kalau dapat dekat lagi best.

Kalau dilihat Kolej Laila Taib (KLT) memang sudah dilihat untuk bertaraf Universiti. Setelah memenuhi syarat-syarat dan kriteria seperti tempoh beroperasi, tenaga pengajar, modalnya sudah pasti KLT akan bertukar menjadi Universiti. Itu sudah pasti. Cumanya dari segi silibus dan Bidang kursus yang ditawarkan mestila baik dan sesuai. Sementara itu kesemua program dan kursus telah Akreditasi daripada Malaysian Qualification Agensy (MQA). Oleh itu masa 2 tahun yang dijanjikan oleh Kerajaan Barisan Nasional cukup untuk menyediakan bidang kursus yang bersesuai dan diiktifaf. Kita tidak mahu sesebuah kolej yang dijadikan universiti seperti cerdawan tumbuh tidak mempunyai kualiti. Bila nak mohon kerja dengan sektor kerajaan, timbul plak masalah sijil tak iktiraf. Wang dan masa bertahun dihabiskan percuma jer. Siapa yang akan rugi sekiranya perkara ini terjadi.. Anak-anak kita juga yang rugi...

Oleh itu bagi penduduk Sibu, KLT bertaraf Universiti swasta dalam masa 2 tahun adalah yang terbaik telah di rancang sebelum ini. . Kepesatan punca ekonomi sudah pasti akan melonjak pada tahun 2012 apabila KLT menjadi sebuah Universiti Swasta.

Ini bermakna pelajar di sibu akan berpeluag melanjutkan pembelajaranya di sebuah Universiti Swasta di tempat sendiri, tanpa perlu ke semenanjung, kuching, sabah ker.. Kat Sibu pun ada Universiti.

Ini Janji Kerajaan Barisan Nasional, Apa yang BN janji pasti akan dikota. Tak seperti Pakatan Haram.. Janji tinggal janji... siapa yang rugii... rakyat juga yang rugiii...

Apapun terima kasih daripada penduduk SIBU kepada Barisan Nasional kerana prihatin mengenai isu pendidikan anak-anak tempatan disini. Satu Universiti Swasta untuk anak-anak sibu.


No comments:

Post a Comment